Hull i magen

Sonding

Teksten er skrevet for barn av tidligere barnekirurg og overlege ved Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus i Göteborg. Teksten er tidligere publisert i barneboken Hull i magen utgitt av Knappen foreningen i 2017. Ved å melde deg inn i Knappen foreningen vil du motta en velkomstpakke som blant annet inneholder denne barneboken.

Med munnen kan vi snakke. Med munnen kan vi synge.  Med munnen kan vi susse. Og med munnen kan vi spise - hvis vi kan svelge - og hvis vi ikke kan svelge, hva skjer da? Jo, det går an å spise likevel, hvis en får en ekstramunn på magen. Det går an å lage en ekstramunn på magen, som åpnes med en knapp . . .

- Hæ, knapp?

- Åssen da på magen?

Hvis en ikke kan spise mat gjennom munnen, kan en få en knapp som sitter på magen i et hull som går inn i magesekken. Magesekken er som en pose inne i magen. Magesekken tar imot det vi spiser. Så føres maten videre ned til tarmene. Den er en lang og krokete, myk slange inne i magen. Tarmen minner om en svamp fordi den suger opp næringen i maten vi spiser. Tarmslangen går helt ned i rompa, der bæsjen kommer ut. Bæsj er søppel som blir til overs når kroppen har sugd opp næringen i maten vi har spist. Akkurat som tisset er vannet som blir til overs når kroppen har sugd til seg væsken som vi trenger fra alt vi drikker.

SAMTLIGE LLUSTRASJONER Pia Wall / ANIMASJON Atle Mæland

Hullet i magen, der knappen sitter, lager en med en liten operasjon – omtrent som når en syr et knapphull i en skjorte. Hullet kalles gastrostomi, som betyr munn til magesekken. Stoma betyr munn og gaster betyr magesekk på gresk. Man kan kalle det en magemunn.

© Knappen foreningen

Det var veldig lenge siden noen laget den første magemunnen. Han som laget den het Pavlov og var en veldig nysgjerrig mann fra Russland. Pavlov var forsker og ville vite hvorfor vi har spytt i munnen og “vann” i magesekken, det som kalles magesaft. For å finne ut av dette gjorde han en knappeoperasjon på sin egen hund. Pavlov kunne da se hvordan det kom magesaft ut av knappen når hunden hans så på, luktet på og spiste sin egen hundemat. Pavlovs hund ble verdensberømt fordi ingen andre i hele verden hadde undersøkt dette tidligere, at magesekken kan lage sin egen saft. Etter hvert lærte man at det også går an å lage magemunn på mennesker. Legen som gjør en sånn operasjon kalles gastrokirurg. Det kan gjøre litt vondt etter operasjonen og man må ofte bli på sykehuset i noen dager. Men det går bra når man tar vekk det vonde med medisiner som kalles bedøvelse.

Mange år etter at Pavlov hadde laget den første magemunnen, fant en kirurg i Amerika, som heter Gaudere, en ny operasjonsmetode der man kunne operere en knapp inn i et hull i magen, det kalte han for PEG. På denne måten ble det en mye mindre operasjon å få knapp i magen og man trenger ikke bli på sykehuset like lenge. Når denne lille PEG-operasjonen er ferdig, kan man få sondematen sin inn i magen gjennom en knapp man setter i hullet i magen. Hvis alt går bra, kan man reise hjem noen få dager etterpå. En knapp er en kort liten slange som går inn i magesekken og kan åpnes og lukkes. Den er veldig bra å ha hvis man ikke kan spise med munnen.

Det finnes ulike årsaker til hvorfor et barn ikke kan spise med munnen. Av og til kan det være noe som varer hele livet, men de fleste barn lærer etter hvert å spise med munnen og da kan man fjerne knappen. Hullet der knappen satt gror fort igjen og blir til et lite arr. Arret ser nesten ut som en liten ekstra navle.