Sonding

Mat i munn og/eller sonde? Det er individuelt hvordan barnet får sin daglige næring. Noen barn bør ikke få mat og drikke i munnen grunnet risiko for aspirasjon (feilsvelging) og fullernæres ved hjelp av gastrostomisonde, mens andre barn har motoriske vansker som gjør det vanskelig å spise tilstrekkelig med mat under et måltid og bruker ernæring i sonden som et supplement.

Det finnes og grupper med barn som har utviklet spisevegring og skal lære å spise og derfor trenger mye pedagogisk tilrettelegging og trygghet for å nå dette målet. Barn bør være godt forberedt i forbindelse med måltidet. Stimulering som berøring, lukt, syn, bruk av konkreter eller tilsvarende, kan brukes hos funksjonshemmede barn. Gi gjerne smaksprøver på leppen eller i munnen. Stimuleringen setter i gang spyttsekresjon hos barnet. Spyttet bidrar til å fukte slimhinner i munnen og er viktig for å opprettholde munnhygiene, og spyttet inneholder et enzym som er gunstig for fordøyelsen.

BRUK AV SPRØYTE ELLER ERNÆRINGSPUMPE

Mange barn har utfordringer med å tåle mat i raskt tempo i sonden og kan ha en sykehistorie med brekninger og/eller oppkast. For disse barna kan det være en god idé å bruke ernæringspumpe som sikrer en jevn tilførsel av sondeernæring i det tempoet barnet tåler. Pumpene kan etter behov utleveres med opphengsstativ, bordstativ, ryggsekk eller magebelte. Behandlingshjelpemidler utleverer utstyr når de har mottatt søknad fra lege. Sondeernæring bør alltid gis temperert og ikke kjøleskapskald. Kald sondemat kan føre til ubehag som magesmerter og diaré.