Om Sofie

Til tross for den lille datterens altfor tidlige og tøffe start på livet allerede i uke 26 og med en vekt på bare 950 gram, viste den lille at hun hadde masse styrke. Etter flere år med knapp, kunne hun endelig fjerne den ni år gammel.

Sofie var knappebarn i en årrekke, men er nå selvernært. Jeg jobber som jordmor på et sykehus og har vært med i Knappenforeningen siden 2001, og føler at arbeidet for barn med spise- og ernæringsvansker fortsatt er like givende selv om det ikke lenger er en problemstilling i vår familie. Sofie ble født i uke 26. Med en vekt på 950 gram hadde hun en normal vekt i forhold til gestasjonsalder. På det minste veide hun 667 gram og nyfødtperioden var relativt strevsom. Hun fikk sepsis 4 dager gammel, deretter akutt nyresvikt. Tre uker gammel ble hun ductuslukket på Rikshospitalet. I forbindelse med operasjonen utviklet hun BPD, og nye infeksjoner. Fra 6 ukers alder stabiliserte alt seg og hun ble utskrevet fra nyfødtavdelingen 15 uker etter fødsel. På dette tidspunktet ble hun fullammet og hun gikk fint opp i vekt.