Om Mattias

Mattias ble født med kun et halvt fungerende hjerte, lungeproblemer samt ekstrem refluks. Allerede tre dager gammel hadde han sin første åpne hjerteoperasjon. Nå er han 9 år gammel og har hatt 15 ulike operasjoner.

Vår sønn Mattias ble født med kun et halvt fungerende hjerte, lungeproblemer samt ekstrem refluks. Allerede tre dager gammel hadde han sin første åpne hjerteoperasjon og ble sondematet med morsmelk tilsatt morsmelkerstatningspulver for ekstra kalorier i de neste fem ukene. Siden viste det seg at han også hadde laktoseintoleranse og jeg behandlet brystmelken med Lactaid i 24 timer før morsmelkerstatningen ble tilsatt. Han kastet fortsatt opp, men beholdt nok til at han slapp sonde frem til han var fire måneder gammel. Da stod neste åpne hjerteoperasjon for døren og dessverre gikk mye galt og vi tilbrakte mer eller mindre de neste fire månedene på sykehuset. Mattias har hatt fire hjerneblødninger, totalt fem åpne hjerteoperasjoner, lunge- og mageoperasjoner, og totalt 15 ulike operasjoner til sammen. Han har ikke vært villig til å spise noe særlig selv siden den gang problemene startet. Sakte, men sikkert og med daglig trening klarte vi å få i ham rundt 50 –100 ml. barnemat oralt i løpet av en dag. På sommeren lærte han å drikke litt vann fra kopp, men hovedinntaket var sondet. Han tålte ikke store mengder sondemat og hadde svært lav hastighet på pumpen.