Om Linus

Linus ble født frisk og rask, uten tegn til spisevansker. Ved tre års alder ble han syk og fikk påvist Campylobacter i tarmen. Det ble starten på et ernæringsproblem som varte i flere år.

Vi har tre barn, der den eldste har flyttet ut. Den yngste sønnen vår, Linus, ble født frisk og rask. Med erfaring med to særspiste søsken, var det fantastisk å få et barn som var glad i mat! Grønnsaker, frukt og grovbrød gikk ned på høykant og favorittgodteriet på lørdagene var en boks med cherrytomater. Lykken over det superfriske og matglade barnet varte i 3 år og 1 mnd. Eller, den varte vel kanskje litt lenger da vi ikke i vår villeste fantasi kunne se for oss hvordan de neste årene ville bli.

FØRSTE JULEN MED SONDEBARN

Linus våknet en morgen med feber, dårlig allmenntilstand og blodig diaré. Han ble innlagt på sykehus og fikk påvist Campylobacterier. En måned senere var bakteriene borte, men Linus var fortsatt syk. Høsten gjennom hadde Linus konstant forhøyet temperatur, diaré, og svært redusert matlyst. De myke kinnene forsvant og de lubne hendene ble tynne og bleke. Linus fikk etter hvert store smerter ved inntak av mat, og vi hadde hyppig kontakt med sykehuset. I desember ble han akuttinnlagt, han var underernært, og han ville ikke spise da all mat forårsaket sterke smerter. Den tidligere lubne og matglade gutten vår var 3 og et halvt år og veide bare 10,5 kg ved innleggelse.

Tenk om vi hadde hatt en dings som kunne gjort sånn eller sånn!