Om Jenny

Personlige historier

Jenny ble født prematur i uke 29 og veide kun 1450 gram. Hun trengte hjelp til å spise og knappen ble etterhvert en naturlig del av henne, og hun var ikke særlig opptatt av den. Men nå er hun selvernært og knappen er fjernet.

Jenny er født i uke 29. Det var et komplisert og usikkert svangerskap med lekkasje av fostervann fra uke 20 og jeg ble lagt inn på sykehus allerede i uke 24. Da hun ble født veide hun 1450 gram og var egentlig større enn vi hadde forventet. Lungene var derimot dårlige.

En stor innsats fra barnelegene måtte til for å stabilisere henne. Vi bodde seks måneder på sykehuset før vi fikk med jenta vår hjem. Respirator, CPAP, toraxdren, hjerneblødning, metningsmåler og sonde. Ukjente begreper som vi nå fikk kjennskap til og erfaring med. Fokuset på sykehuset var å puste selv og vokse mest mulig for å få nytt lungevev. Det var sonding hver tredje time, og det viktigste var å få i henne nok melk.