Om Ella

Hun ble født ekstremt prematur etter et risikosvangerskap. Mamma Elin fødte to helt perfekte jenter, men måtte reise hjem fra sykehuset etter 14 uker, med kun en av de to bittesmå tvillingdøtrene sine.

Det startet i september da vi fant ut ved tidlig ultralyd at vi ventet tvillinger. Jeg var stadig på ultralyd siden jeg hadde vært igjennom et tvillingsvangerskap før, der det endte med komplikasjoner under fødselen og den ene gutten vår døde. Nå var jeg altså gravid med eneggede tvillinger enda en gang. Da jeg var 13 uker på vei ville legen jeg gikk til, sende meg på sykehuset for kontroll der, men sa lite om hvorfor. Han sa at det ene fosteret var litt mindre, men det var ingenting å bekymre seg for. Likevel følte jeg at noe ikke var som det skulle, og jeg grua meg veldig til kontrollen på sykehuset. Det viste seg at det ene fosteret var en god del mindre enn det andre, og legen fryktet TTTS-tvillingtransfusjonssyndrom. Vi fikk beskjed om å finne frem pass for reise til Hamburg og operasjon for å separere morkaken. Vi ble ganske overveldet av denne informasjonen, men prøvde å forberede oss så godt vi kunne.

Jeg fikk beskjed om å følge med på om magen vokste unormalt raskt og ble oppblåst og stram, ellers skulle jeg komme tilbake etter en uke.