Om Nathaniel

En historie om Nathaniel

Personlige historier

Han ble født ekstremt prematur i uke 25, veide bare 350 gram og var 23 cm lang. Til tross for den altfor tidlige starten på livet, så skulle det vise seg at Nathaniel var en gutt med masse livsgnist og styrke.

Nathaniel ble født i 25. svangerskapsuke på grunn av svikt i morkaken. Det ble oppdaget vekstavvik ved første gangs ultralyd, og jeg ble umiddelbart henvist til ultralydlaboratoriet for fostermedisin ved sykehuset. Der ble det etter en omfattende undersøkelse konstaterte at jeg ikke kom til å kunne fullføre et fullgått svangerskap, og vi ble forespeilet en for tidlig fødsel.

Det å komme hjem ble mye tøffere enn vi hadde forestilt oss. Vi ønsket jo at Nathaniel skulle prøve å spise litt selv, og forsøkte med flaske til hvert måltid på dagen.

Man kunne ikke si noe om når noe måtte skje, men barnet ble fulgt nøye opp. Jeg ble innlagt på observasjonsposten i uke 24–25, og det tok ikke mer enn tre dager før de ville forløse på grunn av dårlige forhold i livmor og morkake.