Om Jenny

En historie om Jenny

Personlige historier

Jenny ble født prematur i uke 29 og veide kun 1450 gram. Hun trengte hjelp til å spise og knappen ble etterhvert en naturlig del av henne, og hun var ikke særlig opptatt av den. Men nå er hun selvernært og knappen er fjernet.

Jenny er født i uke 29. Det var et komplisert og usikkert svangerskap med lekkasje av fostervann fra uke 20 og jeg ble lagt inn på sykehus allerede i uke 24. Da hun ble født veide hun 1450 gram og var egentlig større enn vi hadde forventet. Lungene var derimot dårlige.

En stor innsats fra barnelegene måtte til for å stabilisere henne. Vi bodde seks måneder på sykehuset før vi fikk med jenta vår hjem. Respirator, CPAP, toraxdren, hjerneblødning, metningsmåler og sonde. Ukjente begreper som vi nå fikk kjennskap til og erfaring med. Fokuset på sykehuset var å puste selv og vokse mest mulig for å få nytt lungevev. Det var sonding hver tredje time, og det viktigste var å få i henne nok melk.

Hun drakk litt melk fra flaske og bryst en periode, men etter hvert ville hun ikke ha noe inn i munnen lenger. Å ha et barn som ikke kunne ha pupp eller flaske i munnen uten å brekke seg var en stort nederlag for en mamma. Å godta at dette var noe jeg ikke klarte å fikse selv var kjempetungt, men samtidig satte det igang en prosess. Jeg forstod at vi trengte hjelp til å få i henne mat. Vi ble orientert om hva knapp og PEG var før vi dro hjem fra sykehuset.

Etter seks måneder på sykehus var vi helt klar til å få med den lille jenta vår hjem. Vi fikk hjem en jente med nesesonde og O2-slange, som måtte overvåkes med metningsmåler hver natt. Jenny var lenge avhengig av O2 og kunne ikke legges i narkose. Da hun nærmet seg ti måneder ble oksygenbehovet mindre. Endelig kunne operasjon planlegges for å legge inn PEG, og senere knapp. Selv om vi gradvis hadde vent oss til tanken på at hun skulle få knapp, så håpet vi jo hele tiden at det skulle gå bra og at hun plutselig skulle begynne å spise selv. Nesesonden falt eller ble dratt ut oftere og oftere. Jeg har hele tiden nektet å legge inn nesesonde selv. Dette er for meg ikke noe jeg som mamma vil gjøre med barnet mitt. Vi fikk komme på nyfødtintensiven når som helst for å legge inn ny sonde.