Om Fiola

En historie om Fiola

Personlige historier

Fiola ble født fire uker før termin og veide 1900 gram. Fiola har nå fjernet den lille knappen sin på magen, den som lenge var en redning for foreldrene, så vel som en livsnødvendig løsning for Fiola.

Fiola kom til verden og valgte da å komme fire uker før termin, og hun veide bare 1900 gram. Hun var en skjør liten baby som bare ville sove. Fiola ville eller kunne ikke spise. Hun klarte ikke å ta brystet og hun hadde problemer med flaske. Hun fikk i seg noe, men ikke nok til å vokse og trives. Hun var nydelig, men veldig slapp. Vi var forferdelig bekymret. Etter en måned på nyfødt intensivavdelingen med nesesonde og intens spisetrening, dro vi hjem med et småspist bittelite barn. Noen uker senere ble hun rammet av RS-virus, og det gikk umiddelbart veldig dårlig med ernæringen.

Vår lille baby var syk i flere runder, og det gikk måneder med nesesonding, oppkast og voldsom uvilje mot både amming og tåteflaske. Etter det som kjentes som en evighet med strev og kriser, ut og inn av sykehus med infeksjoner og annet styr, lot vi oss til slutt overtale til å sette inn knapp. Det var vel så mye en redning for oss foreldre som en nødvendig løsning for Fiola. Etter knappeoperasjonen kom ukene, månedene og årene med sonding, slim og oppkast. Vi fylte opp etter nøye utregnede kalorimål, og hun kastet opp. Overalt kastet hun opp.